Nieuwsbericht

Leerlingmediatie

Door Stephan Wesdijk

Nieuwsbrief over mediatie 

Beste ouders en verzorgers, 

Onze school is net als u voortdurend bezig met opvoeden. Wij doen dat vanuit de uitgangspunten van De Vreedzame School. De Vreedzame School is een programma dat streeft naar een klimaat in school en klas waarin betrokkenheid en verantwoordelijkheid van kinderen centraal staan. De school wordt een democratische gemeenschap waarin ook de kinderen een stem hebben, zich gezien en gehoord voelen en op een positieve manier met elkaar omgaan. Hierbij staat conflictoplossing centraal. Kinderen leren vanaf groep 1 t/m groep 8 hoe je constructief met conflicten om kunt gaan. We stimuleren kinderen hun conflicten voor zover mogelijk zelfstandig op te lossen. Wanneer de kinderen het niet lukt om een conflict zelf op te lossen kunnen ze ondersteund worden door een mediator. Kinderen doen zo ervaring op met conflictbemiddeling met behulp van een derde, neutrale partij. 

De mediator kan een leerkracht zijn, maar ook een medeleerling. Vandaar dat we bij ons op school jaarlijks een aantal midden/bovenbouwleerlingen opleiden tot leerlingmediator, die andere kinderen gaan helpen bij het oplossen van een conflict als ze daar zelf niet in slagen. (vanaf groep 3) De leerkrachten bewaken dat mediaties veilig en succesvol verlopen. 

Dit schooljaar vindt de training plaats in de periode van september tot en met oktober. Kinderen solliciteren voor deze taak. Voorafgaand aan de training wordt toestemming gevraagd aan de ouders/verzorgers van de leerlingen die leerlingmediator willen worden.  Na de training kunt u in school zien welke leerlingmediatoren ‘dienst’ hebben op een bepaalde dag. 

In Nederland zijn al duizenden kinderen opgeleid tot mediator. Het is prachtig om te zien, hoe goed kinderen dat kunnen leren. De kinderen groeien in die rol en de daarmee gegeven verantwoordelijkheid.