Nieuwsbericht

Biddag

Door Stephan Wesdijk

Beste ouder(s) en verzorger(s),

Vandaag is biddag voor gewas en arbeid. Ieder jaar staat de tweede woensdag in de maand maart in het teken van biddag.

Wanneer is biddag ontstaan?
Biddag is ontstaan in de middeleeuwen onder het katholicisme. Toen werden er bededagen gehouden bijv. ten tijde van een ramp of een oorlog.
Later rond de 16e eeuw kwam het protestantisme op. In het protestantisme was er meer aandacht voor de 'gewone mensen' en werd er een bededag voor de oogst en arbeid ingericht.

Wat betekent biddag voor gewas en arbeid?
Biddag kun je zien als een reminder. Het lijkt wel alsof we de touwtjes in handen hebben en zelf alles kunnen regelen, maar eigenlijk zijn we ontzettend afhankelijk van anderen, van de omstandigheden, van God. Biddag is een oefening in bescheidenheid. Je bent maar een klein radertje in het geheel en dat is genoeg.

Wat doen wij op school aan biddag voor gewas en arbeid?
De Adviesraad heeft voor een mooie tafelschikking in de hal gezorgd. Hier is een 'zoekplaat' te zien van duploo. Hierin zit vanalles verstopt waar groei voor nodig is. Voor deze dingen die de leerlingen zien kunnen we dan ook bidden, dat ze mogen groeien.

Er staan ook bolletjes en zaadjes als teken van groei voor nieuw leven. Ook liggen er allerlei voorwerpen behorende bij beroepen.
Op de tafel is ook een muur te zien. In de klas wordt er verder aandacht besteedt aan het onderwerp biddag, waarvan ook een onderdeel de "klaagmuur" is. Nu is het alleen een muur waar je onderwerpen in kunt stoppen waarvoor je wilt bidden.