Nieuwsbericht

Vakantiegroet

Door Hilda de Jonge

Beste ouders/verzorgers en medewerkers,

Het einde van het schooljaar is een mooi moment om terug te blikken en tegelijk om een aantal ontwikkelingen te delen. Graag vraag ik daarvoor uw aandacht.

Formatie
In het achterliggende jaar hebben we gemerkt hoe moeilijk het is voldoende personeel te vinden om invulling te geven aan onze missie om christelijk onderwijs te verzorgen op alle scholen. In december vestigde ik er de aandacht op dat er door de personeelskrapte mogelijk gezocht moet worden naar andere organisatievormen. Toch mag ik zeggen, nu het schooljaar bijna voorbij is en we de formatie voor het nieuwe schooljaar hebben vastgesteld, dat er op dit moment geen vacatures zijn. We ervaren het als een zegen om vast te mogen stellen dat er tot in de laatste weken op meerdere scholen onverwachte benoemingen gedaan konden worden, zodat het onderwijs zijn voortgang kan hebben. Tegelijk zijn we blij dat we opnieuw meerdere duale studenten en mensen in de tweede fase van hun Pabo-opleiding een contract hebben kunnen aanbieden. Dit zijn de medewerkers van de toekomst. Wel blijven we nadenken over een goede toekomstbestendige inrichting van ons onderwijs.

Vacatures RvT / directie Het Kompas in Stellendam
Graag brengen wij u onder de aandacht dat er een vacature is binnen de RvT, met als speciaal aandachtsgebied financiën. Mogelijk bent u of kent u iemand die verantwoordelijkheid wil dragen voor onze protestants-christelijke scholengroep. Op de website van Kindwijs vindt u hierover meer informatie. Hetzelfde geldt voor de directievacature op Het Kompas in Stellendam (per 1-1-2025).

Reformatorisch onderwijs
In de achterliggende periode zijn er meerdere gesprekken geweest met enkele ouders en anderen die ons vertelden na te denken over het stichten van een nieuwe school voor reformatorisch onderwijs op ons eiland. Zij deelden zorgen met ons over de identiteit op enkele scholen binnen en buiten Kindwijs. Kindwijs heeft deze zorgen ontvangen en stelt het op prijs dat dit met het bestuur is gedeeld. Ik realiseer me dat het een grote opdracht en verantwoordelijkheid is om in de verschillende scholen christelijk onderwijs vorm te geven. Dat is het gesprek meer dan waard. Uiteindelijk hebben genoemde ouders besloten een aanvraag voor een nieuwe, reformatorische, school in te dienen. Mogelijk neemt u binnenkort kennis van dit initiatief. Ik wil benadrukken dat Kindwijs vanouds als scholengroep een protestants-christelijk koers wil varen, geënt op de Bijbel en de belijdenisgeschriften. Daar willen wij met het gebed om Gods zegen aan bijdragen, nu en in de toekomst. Met het oog op het onderwijs aan de kinderen die ons worden toevertrouwd en waar alle medewerkers op de lokale school iedere dag hun krachten aan geven. Daar hebben wij ook de betrokkenheid van ouders bij nodig. Op de website van Kindwijs vindt u een verklaring over dit initiatief en een brief aan betrokkenen.

Burgerschapsonderwijs
In het achterliggende schooljaar zijn de scholen bezig geweest met het formuleren van het onderwijsaanbod om daarmee te voldoen aan de inspectie-eisen. Dit aanbod was er wel, maar te fragmentarisch en soms te beknopt. Vanuit de visie dat wij al vele jaren christelijk onderwijs verzorgen, waarbij leerlingen worden toegerust voor het staan in de maatschappij, hebben wij een model gezocht dat ons zou kunnen passen. Ook op de gezamenlijke vergadering van de RvT met de adviesraden heeft dit onderwerp twee keer op de agenda gestaan. Vooral vanuit de invalshoek hoe wij, op de verschillende scholen, vanuit onze christelijke identiteit vorm willen geven aan burgerschap. De Groen van Prinstererschool was als eerste school bezig met dit thema en heeft dit op een mooie eigen wijze vorm gegeven. Alle andere scholen hebben gebruikgemaakt van de Burgerschapsboom van de SLRO (Stichting Leerplanontwikkeling Reformatorisch Onderwijs).

Kindwijs-app
In de achterliggende periode zijn er op basis van de eerdere inventarisatie van klachten en wensen heel veel aanvullingen en verbeteringen doorgevoerd in de app. Wij hebben toegezegd de app nogmaals breed te evalueren. Wij kregen 537 reacties bij de uitvraag:

Tevredenheid over de informatie die de school geeft
- beetje tevreden 12 %
- tevreden 86%
Tevredenheid over de werking van de app
- beetje tevreden 20%
- tevreden 71 %

Daarnaast zijn er opmerkingen gemaakt waarmee wij onze winst zullen doen bij de doorontwikkeling van de app. Dank voor uw meedenken, dat mede heeft geleid tot het besluit het gebruik van de app te zullen doorzetten. Het kunnen benaderen van verschillende doelgroepen, de koppeling met de eigen website en het kunnen ontwikkelen van gewenste functionaliteit heeft voor ons grote meerwaarde.

Nieuwbouw/renovatie
Hoewel het voorbereidingstraject van beschikking door de gemeenteraad (februari 2024) naar bouw best lang is, wordt het wel steeds concreter. Het voornemen is nu om in Nieuwe Tonge met de Oranje Nassauschool in week 49 naar de tijdelijke huisvesting te verhuizen en in Stad aan ‘t Haringvliet met de Albert Schweitzerschool in week 51.

Tot slot
Ik wil alle medewerkers, ouders/verzorgers en overige betrokkenen hartelijk bedanken voor hun inzet en grote betrokkenheid. Wat is de opdracht inhoudsvol om in 2024 te midden van zoveel geluiden te mogen spreken over de Ene Naam, de Naam van Jezus, onder de mensen gegeven, waardoor wij zalig moeten worden (Hand. 4:12). Mag dat ons verbinden en mag het onderwijs in dat teken staan!
Van harte een goede vakantieperiode toegewenst!

Met vriendelijke groet,
J.C. (Jankees) de Waal