succescriteria bij groep 1/2?

Door Stephan Wesdijk

Door Juf Janinka

Succescriteria? Wat zijn dat? Vraag het de kinderen! Hoe werkt dit bij de kleuters? Bij ieder werkje hangt een vel papier met daarop stappen. Zie de foto's! De eerste stap is; Welk materiaal heb ik nodig? De volgende stap; Hoe maak ik dit werkje? Tot slot; Wat hoor ik op te ruimen? Hiervan leren de kinderen doelgericht werken (weten ze wannneer ze succesvol bezig zijn), weten ze welke stappen ervoor genomen moeten worden om tot het eindresultaat te komen en kunnen we punt voor punt evalueren.

Van te voren plannen de kinderen wanneer ze welk werkje willen doen. Elke week maken de kinderen 2 tot 3 werkjes. Na hun werkje kruisen de kinderen deze af.

Kijk ik groei…
Tijdens thema de herfst hebben we bij het maken van een herfstblad gesproken over wat we makkelijk, moeilijk of een beetje moeilijk zouden vinden. Dit kwam spontaan vanuit de kinderen. Verschillende kinderen gaven aan dat ze dit werkje het meest lastige vonden van die week. Eerst nerven tekenen. Hoe doe je dat? Een herfstblad bekijken… Daarna herfstkleuren gebruiken, vervolgens knippen en je naam erop schrijven. Vier verschillende handelingen, best veel! Daarom liet de juf nog eens een extra voorbeeld zien. We gingen vol goede moed aan de slag en uiteindelijk maakte een ieder een prachtig blad! Bij sommige leerlingen was het zelfs een prachtig kunstwerk geworden. Leuk om te zien! Vervolgens evalueerde we het werkje. Bij de meeste leerlingen viel het werkje toch wel mee. Tot slot schreef de juf wat makkelijk ging, wat moeilijk en wat een beetje moeilijk. Zo maakte de juf zichtbaar wat de leerlingen al goed kunnen, waarin ze nog een beetje kunnen groeien en waar ze nog heel veel kunnen groeien. Bij een volgend kleur- of knipwerkje kunnen we weer die doelen weer zichtbaar maken en kijken of de leerlingen gegroeid zijn. Zo vergelijken we hun eigen resultaten in de loop van de tijd. Heel leuk om te zien hoe ze groeien en het leuke is, de kinderen kunnen het zelf ook zien! Leerzaam hoor!